Fietsreis

 

Wij hebben het plan opgevat om met de fiets van huis naar Steinach am Brenner te fietsen. Ergens deze zomer moet het gaan gebeuren. Anke is dan voor haar Highschool jaar naar Amerika vertrokken. Mark is thuis, gaat trainen en past op Dukky. Hieronder de voorbereidingen en OP DEZE BLOG het verslag van de reis.


“mag ik deze keer niet mee?”

Voor ons zijn fietsvakanties, afgezien van een paar ervaringen in een ver verleden, een nieuw fenomeen. We hebben ons dus behoorlijk moeten verdiepen in van alles en nog wat. En omdat we veel gehad hebben aan allerlei tips en trucs van anderen op internet, delen we hier ook onze ervaringen. Ondertussen blijven tips en trucs welkom via ons mailadres nospam1 @ dezesite .

Het reisdoel
Ons reisdoel is Steinach am Brenner. Natuurlijk fietsen we dan ook nog even een kilometer of 8 door om naar Italië te hebben gefietst. Hank gaat al sinds zijn zesde elk jaar in Steinach skiën en Aafke gaat sinds onze verkeringstijd ook mee. We waren er ook al vele malen in de zomer. Het leek ons leuk om de route die we al zo vreselijk vaak in de auto hebben afgelegd, nu eens op de fiets te doen. Een mooie belevenis, eens zien wat er nu nog meer is dan de Autobahn en in de toekomst bijzondere herinneringen aan onze belevenissen als we weer op wintersport gaan.

De fiets
We hadden nog even gedacht om een tocht als deze op de racefiets te doen. Nadelen zijn dan echter onder meer dat je dan weinig bagage mee kunt nemen of er een karretje achter moet hangen, en dat veel wegen onderweg minder geschikt zijn voor je dunne bandjes en (Hank) carbon velgen. Een mountainbike fietst weer niet lekker op deze afstanden. Iedereen raadt een trekking bike aan en dus zijn we die gaan uitzoeken. Ook in trekkingbikes is er veel keuze. Degene die echt intensief op trekkingtochten gaat, zwaar bepakt en bezakt en naar onherbergzame gebieden gaat, zal eerder naar robuustheid van de fiets kijken. Wij willen ook een goede fiets maar we moeten het eerst allemaal maar eens ontdekken. Na vergelijken van een aantal merken en modellen viel onze keuze op de Sensa Travel Lite. Deze heeft voor ons een goede prijs/kwaliteitsverhouding en Hank is ook erg tevreden over zijn Sensa Calabria superspecial racefiets. Deze fiets is naast fietsvakanties ook geschikt om mee naar de slager te gaan. Omdat onze oude hybride fietsen eigenlijk al jaren aan vervanging toe zijn, hebben we die nu meteen maar opgeborgen voor als iemand van ons ooit om een stationsfiets verlegen zit.

wpid-20140702_120932.jpg

We hebben de fiets uitgezocht met de hogere groep afmontage (LX-XT mix) omdat dit meer kwaliteit en comfort met zich mee brengt. Ook op onze racefietsen en mountainbikes hebben we goede groepen. We hebben niet gekozen voor hydraulische remmen. Gewone remmen kunnen we zelf met een universeel remkabeltje repareren dus hoeven we een eventueel defect niet op zoek naar een gespecialiseerde fietsenmaker met de juiste onderdelen. De fietsen zijn bij Lindenholz besteld. Altijd super service daar! De trappers zijn vervangen door trappers waar je zowel met als zonder SPD klikschoen op kunt. Aafke krijgt er een vlinderstuur op. Zij wilde graag makkelijk meer zithoudingen aan kunnen nemen. De fietsen zijn door ons voorzien van Tubus Lowrider Ergo fietstasdragers voor. Daarop monteerde we weer lowrider standaards zodat de fiets ook met voortassen niet zomaar om valt. We spoten de alu-kleurige klemmetjes en het pootje wel mooi zwart. Omdat we de bijgeleverde zadels meteen al niet lekker vonden zitten, komen er zadels van SQ-Labs op. Op maat uitgezocht voor onze persoonlijk gemeten zitbotjes. We blijken bijna dezelfde kont te hebben. Aanvankelijk meenden we dat de Trekkingszadels het beste zaten. Wij zijn echter wielerzadels gewend en het trekkingszadel vonden we achter te breed waardoor je meer wrijving in het liesgebied krijgt. Dus werd het een Fitness model. De vorm van een wielerzadel maar dan voor een iets rechtere zit en wat zachter.

Een paar opvallende pro’s op deze mooie fietsen ten opzichte van de concurrentie: het relatief aantrekkelijke gewicht, de voorbereiding van de voorvork op een lowrider (dus geen geklooi met klemmetjes) en de naafdynamo (waar we later op terug komen). En dus de gunstige prijs/kwaliteitsverhouding voor een fiets met deze specs. Desondanks waren we verrast dat een fiets die je kunt bestellen in Deore en in LX-XT mix bij aflevering geen LX of XT shifters en cranks bleek te hebben. We hebben Sensa erop gewezen dat de informatie op hun site voor consument en dealer onduidelijk is. Met Deore shifters zouden we Oostenrijk ook wel halen maar we zijn blij dat we dankzij de topservice van Lindenholz toch met een volledige XT-LX fiets op pas kunnen gaan.

De route
Al googelend kom je al snel op de site van Europafietsers terecht. Daar vonden we “Reitsma’s reis naar Rome” als bestaande route. Voor ons begint deze echter te laag en blijft de route vanaf Stuttgart te westelijk. Er is ook een route die “Limes” heet, die hoger begint, ergens boven Koblenz eventjes samen komt met Reitsma’s route en dan verder naar het oosten gaat. We hebben dus met behulp van de ANWB fietsknooppuntenkaart en het programma Basecamp van Garmin eerst een mooie route gemaakt vanaf ons huis langs Hasselt, Zwolle, Deventer en Zutphen richting Doetinchem en dan richting Emmerich Duitsland in waar we op de Limes route terecht gaan komen. Deze volgen we tot bij Koblenz waar we op Reitsma’s route overstappen. Ter hoogte van Stuttgart gaan we deze verlaten, en vanaf hier was het even zoeken.

Op onze Garmin Oregon 450 t die we een paar jaar geleden na dwaaltochten in Limburg kochten, hebben we de TOPO mappen van de BeNeLux, van Duitsland V6 PRO en de TransAlpin staan. Een heel ruime dekking voor onze reis. Maar als backup en om het overzicht te bewaren, hebben we via de Fietsvakantiewinkel heel mooie fietskaarten van Duitsland gevonden. Het is de ADFC Radtouren 1:150.000 serie.  Die zijn van de Duitse fietsersbond, scheur- en watervast en op de kaart staan de mooiste fietstrajecten aangegeven. Er staan ook GPS routes op aangegeven en met een code op de kaart kun je deze tracks allemaal downloaden. Door deze routes te combineren en te verbinden, hebben we ook onze reis vanaf Stuttgart kunnen plannen. Het laatste stuk vanaf Innsbrück kennen we wel uit ons hoofd. Onze route ziet er nu zo uit: (link naar Word doc) en wordt nog verfijnd.

We hebben dus de Garmin met routes, de kaarten van Duitsland (nr.’s 10, 15, 20, 25 en 26) en we kochten ook deel 1 van Reitsma’s Route naar Rome. Daarvan hebben we alle relevante pagina’s met de mobiel gefotografeerd. De foto’s staan op beide mobieltjes én samen met alle GPS routes etc. in Dropbox. Zo zullen we er wel komen. We schatten ruwweg 100 km. per dag te doen en we hebben rek genoeg als dat wat minder zou worden. Onderstaand tabelletje kwamen we ook ergens tegen:

Punten

40

30 20 10 5

0

Leeftijd 20 tot 30 30 tot 40 40 tot 50 50 tot 60 60 tot 70 70+
Conditie goed getraind redelijk getraind iedere week wat gefietst af en toe gefietst ongetraind doet niks aan sport
Landschap vlak glooiend heuvelachtig middelgebergte bergen zeer steile hellingen
Gemiddelde temperatuur 17 tot 25 graden 5 tot 17 graden 25 tot 30 graden 30 tot 36 graden minder dan 5 graden boven de 35 graden
Kwaliteit wegdek goed asfalt grof asfalt straattegels goed onverhard verharde zandweg keien wegdek

(tel de punten bij elkaar op voor een ruwe inschatting van het aantal haalbare dagkilometers)

Stroomverbruik
Waar zijn we tegenwoordig zonder onze mobiel? En wat is het makkelijk om op GPS te fietsen. Maar waar laad je al die apparatuur op? Vrienden van ons zijn ervaren trekkingfietsers en kwamen met een briljante tip (en nog een paar, maar nu even deze). Er is een Duitse webshop van Robert Schoen en hij verkoopt een soort accu’s speciaal voor fietsers als ons. Aan de ene kant wordt ‘ie opgeladen door je naafdynamo. Aan de andere kant heeft ‘ie een USB uitgang waarmee je de Garmin en/of je mobiel al fietsend wordt bijgeladen. Daarom waren we dus extra blij met de naafdynamo’s in onze Sensa fietsen. We hebben meteen twee keer de zwaarste versie besteld want stroom heb je liever over dan te kort.

Overnachten
We zijn niet zulke geweldige kampeerders dus we denken de reis vooral via Bed & Breakfast en voordelige pensions en hotelletjes te gaan doen. Zowel in Reitsma’s gids als op de fietskaarten staan adressen en we kennen genoeg Duits om onderweg “Einheimische zu fragen wo mann günstig schlafen kann”. We gaan niks plannen om stress door onvoorziene omstandigheden te vermijden maar gewoon aan het einde van de dag bekijken waar we kunnen slapen. Voor nood of die mooie zomeravond waarin we spontaan kampeerdrang krijgen, hebben we een redelijke lichtgewicht tent (bijna 4 kilo) mee die we een paar jaar geleden al eens kochten en die we vorig jaar nog naar Alpe d’Huzes mee hadden. En natuurlijk de bijbehorende slaapzakken. Bij de Xenos vonden we dunne schuimmatjes met een aluminium laagje. Lekker licht en genoeg voor een enkel nachtje kamperen. Er is vast mooier spul te koop; lichtere tenten en betere matjes maar wij vinden het voor nu wel even goed. Als het goed bevalt dan bestellen we misschien op een Amerikaanse site de Hilleberg Nallo 3GT als voor ons schijnbaar ideale trekkingtent. Als de die bij Anke in Chicago laten bezorgen dan scheelt dat ook nog shipping kosten dus dan besparen we heel erg flink op een toptent die overal in Nederland maar liefst 950 euro kost.

Fietstassen
We willen weinig bagage meenemen want we moeten het allemaal ook bergop fietsen. En we willen het droog mee krijgen. Geen klamme of natte kleding. Geen geklooi met vuilniszakken. Al vragend en googelend word je dan van alle kanten op Ortlieb gewezen. Frontriders zijn tassen voorop, backriders zijn tassen achterop en een rackpack is een rol die ook achterop past. Nu heb je de City, de Classic en de Pro versie. Navraag leerde dat de Pro versie vooral flexibeler was in de sluiting, waardoor je er makkelijker net iets meer in kwijt kunt dan eigenlijk opgegeven. Vandaar onze keuze voor de Pro. We hebben nog even op Marktplaats gekeken maar voor fatsoenlijke tassen werd soms meer geboden dan waar je ze nieuw voor koopt bij een scherp geprijsde webshop. Het is en blijft een hele uitgave maar die houdt dus wel z’n waarde  en dan heb je ook wat goeds voor jaaaaaren.

Deze tassenserie is verkrijgbaar in rood, zwart, grijs en misschien nog wel een paar kleuren, maar ook in High Visibility yellow. Dat is een super reflecterende tas die je tegemoet schijnt als er ook maar een sprankje licht op valt. Hij is wel nog een heel stuk duurder dan een standaard kleur. Omdat we toch hechten aan onze veiligheid, ook op wat sombere dagen en wegen waar automobilisten misschien niet veel fietsers gewend zijn, hebben we een zwarte en een high visibility tassenset besteld. Elke set bestaat uit 2 backroller tassen, twee frontroller en een stuurtas. Aafke doet een reflecterende rechtsvoor en linksachter en Hank net andersom. Of andersom. En één van ons krijgt de reflecterende stuurtas. Zo zijn we beide van alle kanten extra goed zichtbaar. Dat was tenminste het plan. Bij levering ontdekten we dat de gele tas echt eenb heel stuk mooier was en een nieuwer, fijner ophangsysteem had. Dus hebben we de zwarte teruggestuurd voor alsnog een gele. In de stuurtas komt o.a. de Zzing voor de stroomvoorziening en bovenop elke stuurtas hebben we nog een bijbehorende waterdichte hoes voor GPS en /of mobiel. En elk van ons heeft een zwarte rackpack (medium) voor achterop.

Bagage
De tips die we kregen, zijn dat de zware spullen zoveel mogelijk achterop en onderin moeten, dat je de kook- en eetspullen zoveel mogelijk samen in één tas doet, dat de fiets links/rechts in balans moet zijn en dat soort dingen. Natuurlijk neem je elk gereedschap maar één keer mee. Elk een fietspomp en een set bandenlichters, is wat overbodig. Laten we de bagage even onderverdelen in kleding, kamperen, eten en overig:

  • kleding:

We fietsen in een wielerbroek en op onze SPD schoenen. Daar kan een wielershirt bij of andere bovenkleding. Het advies is om net te doen of je een ui bent, met veel laagjes om af te pellen. We kwamen terecht bij het merk icebreaker. Bij Bergfreunde.nl (uitrusting voor klimmen, bergsport & outdoorhebben ze sowieso heel veel mooie spullen, inclusief een mooie collectie en veel aanbiedingen in dit merk. Icebreaker is gemaakt van Merinowol; van Nieuwzeelandse schapen met een extra lange vezel. Dat is zacht, kriebelt niet, zou warm zijn bij kou en koel bij warmte en het grote voordeel is dat het niet gaat stinken. Je kunt het dus steeds even uithangen te luchten en dan dagenlang aan zonder dat mensen met een boog om je heen gaan lopen. Het is geen goedkope kleding dus we hebben via de outlet een paar dingen bij elkaar gesprokkeld. We kwamen ook het merk SuperNatural tegen. Dat is deels merinowol en deels synthetisch. Daarmee is het iets sterker, lijkt het iets comfortabeler en het is iets voordeliger. Omdat we nog niet weten hoe alles bevalt, hebben we ook daar via Zalando iets in de actie laten bezorgen.

Men zegt dat je voor drie dagen kleding mee moet nemen. Behalve wielerbroeken (minimaal twee) en wat laagjes van Icebreaker en SuperNatural nemen we regenjacks mee. We hebben via de outlet van Bever elk een ander jack (dezelfde fietsen zijn al Jut&Jul genoeg!) van actieve Goretex gevonden zodat we goed ademend spul hebben dat wel heel waterdicht is, licht en via de outlet niet voor de volle prijs (je kunt je geld wel kwijt in de outdoor business). Samen met de laagjes moet dat het ook voor de koelere momenten gaan doen. Behalve onze goede wielerschoenen nemen we beide een paar sandalen mee. En dan natuurlijk wat ondergoed, sokken en voor Aafke sport-bh’s. Regenbroeken dachten we aanvankelijk niet mee te nemen. Natte benen zijn niet zo erg als de body maar droog blijft. Maar we horen ook weer dat ademende regenbroeken vooral bij kouder weer  (op hoogte) wel prettig kunnen zijn. Dus hebben we twee regenbroeken van Vaude besteld. We hebben beide een Fjällraven afritsbare trekkingbroek. Korte en lange broek ineen, licht en snel drogend. En natuurlijk fietsen we met een fietshelm op.

  • kamperen:

We hadden het al over onze tent van ongeveer 4 kilo gehad. Er zijn er ook van twee kilo maar daarvoor hebben we momenteel geen geld over. Onze slaapzakken zijn redelijk licht en compact en warm genoeg. Twee simpele matjes van de Xenos zijn licht en moeten het maar doen. We denken tenslotte meestal in een gewoon bed te slapen.

wpid-20140617_162241.jpg

Verder hebben we een opvouwbare teil gehaald bij de Bever. Daar kunnen we kleding is wassen, een afwas in doen en eventueel ons zelf uit wassen. We kregen als tip dat we Zwitsal babyshampoo mee moeten nemen. Dat is voor al deze drie doelen geschikt. We hoorden dat dit ook met een blokje Sunlight zeep kan. Er zijn lichtgewicht microvezel handdoeken. Die heeft elke buitensportzaak maar wij haalden voor weinig bij de Xenos twee kleinen en twee iets grotere.

  • eten:

Voor ons doel hebben we een Optimus crux gasbrander gehaald. De crux lite is iets goedkoper en een paar gram lichter, maar de crux is opvouwbaar en past dan net onderin de deuk van het wegwerp gastankje. We hadden nog een kampeerpannetje met zo’n los handvat en een deksel die tevens samen met dat handvat koekenpan is. Daar hebben we nog een soort rond snijplankje bij gekocht. Daar kun je ook je brood op smeren, of de pan mee afgieten, afdekken of op neer zetten. We haalden twee lichte RVS mokken. Dat leek ons wel makkelijk schoon te houden. Voor een bord yoghurt met muesli ’s ochtends, een soepje (kan ook in zo’n mok) en een maaltijd uit de pan kochten we twee kunststof dingen die het midden houden tussen een diep bord en een kom. We haalden er lichtgewicht bestek bij, want het eten met zo’n “spork” dat leek ons niet prettig.

wpid-20140617_162347.jpg

Bij Bever haalden we drie pakken kant en klare maaltijd voor twee, in verschillende smaken. Dat is gedroogd spul waar je dan kokend water bij moet gooien. We denken onderweg wel plekken te vinden om voordelig te eten maar bij nood zullen we niet verhongeren. Stapel cup of soupjes mee en nog wat proviand, thee, oploskoffie, suiker, etc.

  • overig:

De ervaren vrienden van ons hebben elk een lang kettingslot bij de fiets, met schakels van gehard staal. Zo’n twee kilo per slot. Aan één kant bevestigen ze die ketting aan een haring waarboven ze de tent op zetten. Dan worden ze zeker wakker als er aan de fietsen gerommeld word. Wij vonden dat een goed idee maar kozen voor met kunststof gevoerde staalkabel (had ik nog liggen) wat een stuk lichter en lekker flexibel is. Daarbij elk een kettingslot met geharde schakels en één hangslot met alarm. Zo kunnen de fietsen ergens aan vast of ook onder onze tent gezekerd als we kamperen. Deze staalkabel is minder diefstalbestendig maar uiteindelijk moet een kwaadwillende toch met het hangslot bezig waarna er een 120 decibel alarm af gaat.

Verder denken we twee binnenbanden en een buitenband mee te nemen, bandenplakspul, de CO2 patronen passen niet op ons Hollandse ventiel maar we namen wel even een paar reserveventieltjes mee. Dan een multitool met alle maten inbus en dergelijke, een zakmes, een spakenspanner, een kettingponsje, een spuitbus teflonspray. We gaan het lijstje nog verder uitwerken. Verder moeten de brillen en zonnebrillen mee, een toilettas met ook wat medicijnen, EHBO-spul, zonnebrand, wc papier, laders, een verlengsnoer met eurostekker en meerweg-stekkerdoos, en dat soort dingen. We hebben ook nog lang getwijfeld over een fotocamera. Natuurlijk hebben we de mobiel mee maar als enthousiast gebruiker van een Eos 7D wil je natuurlijk ook echt goede foto’s maken. Maar deze camera met één of twee lenzen is vrij kostbaar en weegt ook nogal wat. Dus uiteindelijk hebben we een Canon PowerShot SX50 gekocht. Die is een stuk lichter en handzamer maar schiet ook kwalitatief hoogwaardige beelden. We vonden ‘m onder de 300 euri in de webshop van Scheer en Foppen.

De terugreis
We denken na Steinach in ieder geval nog even tot de Brenner te fietsen want dan hebben we op de fiets Italië gehaald en dat klinkt toch leuk. We overwegen dan de fietsen bij bekenden in Steinach of Nösslach te laten staan en dan met de trein of een goedkope vlucht terug te gaan. Nu we hoorden dat je weekends voor  39 euro met een gezelschap tot 5 personen door heel Duitsland kunt treinen, overwegen we ook nog om door te fietsen tot München en daar dan de trein terug te pakken. Misschien kunnen we de fietsen dan laten staan bij mensen uit München die we in het shorttrackwereldje kennen. Begin oktober komen we nog in München om een keer de Oktoberfeste te bekijken en dan kunnen we ze zo achterop de auto vanuit Steinach of München mee terug nemen.

Nuttige links
Hieronder een aantal links die nog niet in deze tekst vermeld werden maar mogelijk wel nuttig kunnen zijn. We houden ons aanbevolen voor alle soorten tips en suggesties!

PS: we twitteren over en tijdens deze reis via @sensafietsers