dec 162022

Ons traditionele eindejaarsblog

• niet vereenvoudigde weergave kiezen
  • translate option  available in the menu

Geen ijs, wel wintersport
Het jaar 2022 begon rustig. We hadden helaas geen natuurijswinter en we vermaakten ons vooral met wat wandelen, een enkel fietstochtje, een sauna bezoekje en natuurlijk onze heerlijke jacuzzi. In maart hadden we mogelijk het beste weer ooit op wintersport. We hebben de hele week geen wolkje gezien en door lage, maar niet bitterkoude temperaturen bleef de sneeuw de hele dag perfect. Het was leuk dat Arianna vanuit Italië een dagje mee kwam skiën en ook Mark en Ella ontmoette.

Een bericht gedeeld door Hank Prinsen (@hanknl)

Mark en Ella kwamen na een wielerkoers van Mark met het vliegtuig en haalden we op vanuit Innsbruck. Ella heeft haar ski-vaardigheden deze paar dagen enorm opgeschroefd met aanwijzingen van Mark en van Hank. Een vriendin van haar heeft haar ook nog een dag les gegeven. Na de vakantie reden Mark en Ella met ons mee naar huis. Ella reed het laatste stuk. Die bekeuring hebben we haar vast als verjaardagscadeautje betaald.

Niet meer diesel rijden
Net voor onze vakantie was Poetin Oekraïne binnen gevallen, de idioot. Behalve dat oorlog op zich al triest genoeg is, schoten ook de brandstofprijzen omhoog. De diesel nog veel harder dan de benzine. Toen onze roverheid de accijns op benzine veel meer verlaagde dan die op diesel, werd ons nogmaals duidelijk dat het rijden op diesel ondanks andere logica, zwaar ontmoedigd moet worden. We reden door al het thuiswerken toch al te weinig kilometers voor een diesel, maar hadden in onze Avensis echt een heerlijke, luxe en reeds betaalde auto. Nu besloten we echter toch maar anders. We konden hem heel erg goed inruilen op een iets jongere VW Golf  GTE. Daarmee rijden we de eerste 47 á 48 km. op onze zonnepanelen. Daarna gaan we gewoon verder op benzine. Onze wegenbelasting ging van 470 naar 110 euro per kwartaal , de verzekering ging per maand 25 euro omlaag en we rijden nu, omdat Aafke veel bedrijfsbezoeken in de eigen regio aflegt, tenminste 1:300. Zuiniger kan de boordcomputer niet aangeven. Eigenlijk hadden we dit dus veel eerder moeten doen.

Een bericht gedeeld door Hank Prinsen (@hanknl)

De Golf heeft 250 pk, is in de GTE stand een beest maar het voordeel is vooral dat ‘ie ook onze trailer met boot mag trekken. Ma kreeg deze zomer nieuwe zonnepanelen op haar huis. De vier die er bij oplevering op zaten, hebben we op het dakje van onze aanbouw gelegd. Deze kunnen het laden van de Golf GTE redelijk afdekken, denken we. Met nu 33 panelen en totaal 8875 Wp houden we zelfs met onze jacuzzi nog steeds veel stroom over. Het jaar 2022 was qua zon sowieso een recordjaar. We isoleerden in 2022 ook onze kruipruimte door deze door Drowa (sponsor van Houttec Cycling Team) vol te laten blazen met kunststof schelpjes en hebben niks te klagen over onze energie rekening.

We hebben het wel serieus te doen met gezinnen die veel huur betalen voor een slecht geïsoleerde woning en daar dan nog eens een enorme energierekening bovenop krijgen. Steunpakketten door de roverheid kunnen verlichting bieden maar we zien liever structurele aanpassingen in het systeem waardoor grote marktpartijen zich niet meer verrijken op kosten van de samenleving.

De ouders
Een ander voertuig dat we na de Golf GTE aanschaften, was een scootmobiel voor heit. In Franeker vonden ze dat niet nodig, maar wij dachten anders. Ze vonden het eerst heel confronterend, maar na een paar dagen belde mem hoe blij ze er mee waren. We zetten er nog wel even een nieuwe accu in. Kort daarna lieten heit en mem weten dat het niet de beste scootmobiel was en dat er veel betere waren. Dat wisten wij ook wel, maar die kopen wij niet zomaar even om eens te proberen. Heit heeft daarop in Franeker zelf een echt mooie gebruikte scootmobiel gekocht en wij hebben die andere scootmobiel met nieuwe accu zonder verlies of winst doorverkocht aan iemand anders die er ook heel blij mee was.

Een bericht gedeeld door Hank Prinsen (@hanknl)

Met heit en mem gaat alles z’n gangetje. Heit wordt fysiek langzaam wat minder. De Kahler lijkt stabiel maar hij krijgt steeds meer ongemakken. We hopen dat hij er toch nog een tijdje lekker met de scootmobiel op uit kan. Mem kreeg deze zomer de schrik van de diagnose darmkanker. Gelukkig was de operatie succesvol en lijkt het herstel voorspoedig te gaan. Wel merkt ook zij dat ze ouder wordt. Aafke heeft rechtstreeks contact met het maatschappelijk werk van de gemeente Waadhoeke. Inmiddels lijkt een taxivoorziening geregeld en ook worden heit en mem geholpen met het vinden van activiteiten om hun wereld weer wat groter te maken dan de huiskamer en hen twee. Toen mem in juni 80 werd, gebeurde het onmogelijke: de hele familie compleet tijdens een etentje; geen enkel kleinkind in een ver buitenland. Uniek!

Ma zit lekker op haar plek in het nieuwe huis aan de Vlier in Giethoorn noord. Het wordt steeds meer haar eigen plekje. Inmiddels staat ook de carport en kan ze haar e-bike kwijt in het nieuwe schuurtje. Ze fietst bijna elke dag en soms meer dan 40 kilometer. Vaak halen wij op zaterdag kiploempia’s op de markt in Steenwijk en hebben we die dan als lunch met en bij haar. We komen regelmatig even aanwippen om een kliekje te brengen of een kop koffie te drinken en volgens ons vindt ze dat altijd wel gezellig. Na haar 80e verjaardag in oktober aten we gezellig samen met Mark,  Anke en Ella bij Silverado.

Tirol en corona
In de zomer hebben we veel gevaren, een paar keer is Hank wezen kitesurfen en we zijn nog een weekje naar Steinach geweest. Dat hebben we met Voegel en met Dukky gedaan en nu is ook Yerke een echte Alpenhond. We hebben lekker gewandeld en gefietst op een e-mountainbike. Toen we bij het hutje van Franz de fotoshoot uit 2013 van Aafke in dirndl over wilden doen, bleek deze iets te klein te zijn geworden.

Een bericht gedeeld door Hank Prinsen (@hanknl)

In Innsbrück vonden we een mooie nieuwe dirndl met een mooie aanbieding dus hebben we nu twee dirndl fotoshoots in 2022. Bij het maken van de tweede fotoshoot was Hank niet topfit. Aafke meende daarna zeker dat er ergens een paadje binnendoor was waarna we de halve berg rond liepen.

Een bericht gedeeld door Aafke Prinsen (@texaafke)

We zouden na een weekje Steinach door rijden naar Italië om Arianna en haar familie op te zoeken. Daarom deed Hank voor de zekerheid maar een corona thuistest: positief! Daarom hebben we ons bezoekje aan onze favoriete bonusdochter helaas af moeten zeggen. Aafke ging de laatste vakantiedag met Yerke in de bus naar Gschnitz en wandelde terug terwijl Hank op goede momenten het appartement bij Christa wat opruimde en schoon maakte. Toen we de volgende dag naar huis reden, werd Aafke ziek. Precies op dat moment was Hank over zijn vermoeidheid heen en reed hij zonder problemen het laatste stuk naar huis. Aafke testte daar ook positief. We hebben nu dus de antistoffen binnen en zien geen noodzaak voor weer een nieuwe door de commercie opgedrongen booster. We zijn allebei 1 á 2 dagen erg moe geweest en dat was het dan.

Mark en Ella
Behalve veel varen, wat wandelen en fietsen hebben we een paar koersen van Mark bezocht. Hij reed deze zomer criteriums en klassiekers voor Houttec Cycling Team. Het zal er niet veel naast zitten als we zeggen dat hij dit jaar vaker op de eerste plek stond dan niet op het podium.

Een bericht gedeeld door Hank Prinsen (@hanknl)

Na een mooie tijd bij Houttec is het een goed moment om een stapje hoger te gaan. Deze zomer tekende Mark een profcontract bij Scorpions Racing Team. Voor dit team reed Mark al 24 uurs races. SRT won dit jaar alles wat er te winnen viel. We zagen dat met eigen ogen op het Circuit van Zandvoort. Verder reed Mark in Feltre (Italië), Le Mans en een 300 km. race in Finland. We zijn benieuwd wat de Continental koersen van volgend jaar gaan brengen.

Mark heeft een superleuke vriendin in Ella. Ook zij is een fervent fietser, op race en mountainbike. Omdat ze beide bijna tegelijk jarig zijn, hebben we dat met een bbq bij Ella haar ouders gevierd. Zij zijn ook met ons in de boot mee geweest naar het Drijf In Bluesfestival in Giethoorn. Mark zit lekker in zijn eigen huis in Heerenveen. We hebben er nog een middagje geholpen met het isoleren van de zolder. Deze zomer zijn Mark en Ella lekker op vakantie geweest. De racefietsen natuurlijk mee en ze hebben er ook de F1 in Monza bezocht.

Dit bericht op Instagram bekijken

Een bericht gedeeld door Mark Prinsen (@mark.prinsen)

Anke
Anke zit lekker op haar plekje in Drachten. Ze heeft inmiddels een vaste aanstelling en mag wat extra taken op zich nemen. In het voorjaar heeft ze onze Avensis mee gehad voor wintersport met vriendinnen in Oberstdorf . Ze kwamen met corona thuis. Gelukkig had ook Anke er weinig last van. Hun terugreis was tijdens een zware storm. Wegen waren afgesloten maar we wilden hen zo vlak voor onze vakantie ook liever niet hier hebben met corona. Gelukkig hebben ze een route naar huis weten te vinden.  In november is ze bijna vier weken op reis geweest door Brazilië waar ze veel vrienden vanuit haar uitwisselingsjaar in de USA heeft opgezocht.

Dit bericht op Instagram bekijken

Een bericht gedeeld door Anke Prinsen (@ankeprinsen)

Ze vindt het gezellig om af en toe op Yerke te passen wat voor ons ook wel weer fijn is als we een keer weg willen. Daar willen we heit, mem en ma liever niet meer mee belasten. Op de Worldcup schaatsen in Thialf, tijdens Anke’s reis door Brazilië, stonden een paar van haar oud ploeggenoten van Glen Elynn  Speedskating Chicago aan de start. De broer van Ethan sliep bij ons en bij Mark en samen met de ouders van Ethan zijn we nog uit eten geweest bij Hendrik en Janneke in Giethoorn. Anke baalde vreselijk dat de Worldcup samen viel met haar vakantie maar misschien krijgt ze bij het WK in maart 2023 een nieuwe kans om deze mensen weer te zien. Anke liep dit jaar ook haar eerste Mudrun en heeft zich al op gegeven voor de tweede.

Arianna
Onze Italiaanse bonusdochter zagen we voor het laatst op wintersport. Ze behaalde dit najaar haar Master in Science in Biotechnologie en is in de buurt van Stuttgart gaan wonen en werken. Dat ligt ongeveer halverwege Cavareno en Wanneperveen dus wie weet biedt dat nog mogelijkheden om elkaar weer wat vaker te zien.

Concert, Griekenland en Limburg
Op 19 april waren wij 31 jaar getrouwd. Wij maken ons nooit zo druk om trouwdagen en verjaardagen. We proberen van elke dag wat moois te maken. Daar is geen datum voor nodig. Maar dit jaar kwamen de kinderen met een mooi cadeau. We kregen een verrassingsreis, gaven data door waarop we konden en zo hoorden we op een zondagavond in september waarheen het vliegtuig ons maandag zou brengen. Dat bleek Athene te zijn. We hadden een heerlijke vakantie in en vanuit deze stad. De blog staat HIER online, dus hoeven we hier niet in herhaling te vallen.

Een bericht gedeeld door Hank Prinsen (@hanknl)

In juni zijn we naar het Concert van Two Steps From Hell in Amsterdam geweest. De kaartjes lagen al van voor corona in huis en eindelijk was het dan zover. Machtig mooi! We bezochten verder in Utrecht de musical Tina Turner en in het Shakespeare openluchtheater van Diever de Koopman van Venetië. We waren ook bij de première van de film Grutte Pier; de roemruchte Fries die bij Aafke in haar stamboom staat. Aafke bezocht in december ook nog het concert van de Dolly Dots met een vriendin.

In oktober zijn we nog een paar daagjes naar Zuid Limburg geweest. Een kennis heeft een huisje in Mechelen. Als we hem een dagje hielpen te klussen dan konden we er gratis bij in. Hij kon het dan toch niet verhuren. Zo gezegd, zo gedaan.

Een bericht gedeeld door Hank Prinsen (@hanknl)

Vanwege de weersvoorspellingen besloten we de fietsen thuis te laten. Yerke ging uiteraard wel mee. We hebben ondanks een paar buien lekker gewandeld en op een onverwacht mooie dag nog e-bikes gehuurd. Yerke in het mandje achterop. Het was echt even lekker zo tussendoor een paar daagjes in on-nederlands Nederland.

Oom Harm
Eind oktober hoorden we dat oom Harm op zijn verjaardag zijn  heup had gebroken. Hij is nog geopereerd maar het was allemaal teveel voor een man in een kwetsbare leeftijd. Hij overleed een week of drie na de val. Het afscheid was in besloten kring dus wij hebben volstaan met een kaartje. Toch fijn dat we hem achterin de zomer nog even aan de weg hebben gesproken toen we langs reden en hem buiten zagen lopen. Van de drie broers is nu alleen oom Jan nog over. We hopen dat we hem nog vaak uit Den Haag mogen ophalen of terug mogen brengen.

Onszelf
Aafke werkt nog steeds overwegend thuis. Ze krijgt ook nog steeds elke zondag ontbijt op bed. Sommige tradities moet je koesteren. Verder krijgt ze lekker koffie, lunch en avondeten verzorgd en is er al een boel in de huishouding gedaan. Hank vindt het mooi dat ze hier blij mee is, maar voor hemzelf geeft het niet bepaald de uitdaging en voldoening waar hij naar verlangt. Terug naar het oude en aan het werk in functies en organisaties waar hij als HB’er opnieuw vastloopt in verveling en irritatie, wil hij echter ook niet meer. Die schade daardoor is al te groot. Er zit een project aan te komen waarin hij mag bijdragen aan de aansluiting van HB’ers zoals hij zelf op de arbeidsmarkt. Dat project heeft helaas wat vertraging opgelopen door de aankomende recessie. Af en toe doen we een wandeling met andere HB’ers omdat het fijn is anderen te ontmoeten die snappen wat het voor je betekent. Ondertussen vindt hij wat voldoening in zijn privé project waar we niks over kwijt willen (dus ook niet naar vragen) maar we hopen nog steeds dat er iets nieuws op zijn pad komt. Iets waarin hij zijn uitdaging en voldoening vindt en in zijn HB zijn niet slechts getolereerd wordt maar juist gewaardeerd. Tussendoor loopt hij af en toe een extra rondje met Yerke of gaat hij soms kitesurfen met Mark.

Basic Fit
Dit najaar hebben we een abonnement op de Basic Fit genomen. Voorheen waren we elke avond met Mark en/of Anke onderweg naar ijsbanen en zo. Dat hoeft niet meer dus hebben we tijd zat over om actievere dingen te doen dan in de jacuzzi liggen, tv kijken, een stukje wandelen of een rondje fietsen. Het abonnement staat op Aafke haar naam vanwege een vergoedingsregeling op haar werk en ze mag elke keer iemand mee nemen. Meestal is Hank dat.

Een bericht gedeeld door Hank Prinsen (@hanknl)

In Meppel zit een grote Basic Fit waar ze ook veel groepslessen aanbieden. Inmiddels heeft Aafke alles geprobeerd; Yoga, Sh’bam, Booty, Body Balance, – Combat, – Pump en -Attack en Zumba. Ze weet nu wat ze het leukste vindt. Hank vindt Body Attack ook een fijne actieve training maar zijn kuit dacht daar na de eerste keer anders over. Die was ondanks alle fitheid en andere beweging dat gespring niet gewend. De fysio heeft dat met dry needling, massage en goed advies behandeld en inmiddels is hij opnieuw begonnen, maar dan met iets meer opbouw.

Al die training konden we half december nog mooi gebruiken want toen hadden we zowaar ineens kort natuurijs. IJs en vis moet je nemen als het er is. We hebben allebei voor het eerst onze Zweedse kluunschaatsen geprobeerd en dat beviel prima!

Resumé
Het jaar 2022 was het jaar waarin we na corona de draad weer wat oppakten. We maken er samen wat moois van en dat lukt heel aardig.

Een bericht gedeeld door Hank Prinsen (@hanknl)

We zien dat Mark, Anke en Arianna  het goed doen en zijn blij met Ella. Op naar een nieuw jaar. De wintersport in maart is alweer bij Christa besproken. We denken dat we in de zomer gewoon wat van onze boot en mooie omgeving gaan genieten en zo na de zomer met vakantie is ons ook wel bevallen. Ons motto is echter: het loopt toch anders en daar moet je dan het beste maar van maken, dus we zien wel.

Dan hier onze digitale kerstkaart. We sturen die in print alleen nog naar de oudere generatie en een paar anderen. Voor ieder ander is de digitale versie net zo welgemeend. Klik op onderstaande kaart voor een vergroting. We wensen iedereen het allerbeste voor 2023. Maak er wat moois van!