mei 312023

• Niet voor vereenvoudigde weergave kiezen
  • Translate avalaible in the menu
  • Full album on Facebook: KLIK HIER

De laatste week van mei ’23 zijn we er gezellig samen even tussenuit geweest. Duitse kennissen hadden gevraagd of we zin hadden om een lang pinksterweekend met hen aan de Werbellinsee door te brengen. Ze hadden vast nooit verwacht dat we zouden komen, maar waarom niet? Het is weer eens wat anders en niet zo ver van Berlijn waar we nog eens heen wilden. We haalden nog een nieuwe tent bij de Decathlon en de trekkingbikes gingen achterop. De cameratas stond klaar maar de auto was al erg vol. Aafke vond het ook geen fijn idee om zulke kostbare apparatuur mee te nemen naar een camping.  Daarom besloten we deze dagen alleen foto’s met de mobiel te maken.

Donderdag 25 mei
Na koffie bij ma reden we donderdagochtend rustig die kant op. Anke zou Yerke later de dag bij ma weg halen. We reden lekker rustig aan want we hadden geen haast en wilden zwaar beladen met de fietsen achterop het benzineverbruik binnen de perken houden. Stefan en Sabine waren er voor ons met hun campervan. We bleken op het terrein van een zeilclub te staan. Tijdens corona, toen alle campings sloten, hadden zij als zeilers van een andere club deze mogelijkheid ontdekt. Vrijdagavond zou ons veld vol staan met kanoclubs want de kanovereniging hiernaast had zelf geen plek genoeg voor hun wedstrijden. Zondagavond waren zij allemaal weer vertrokken. Het opzetten van de tent ging vrij vlot.

We gebruikten de opblaasbare veldbedden van de Decathlon die Carolien en Kor ons hadden meegegeven om te proberen. Die bevielen prima, al hebben we na twee nachten wel een spanband om de zelf-opblazende matrasjes gedaan zodat die ’s nachts niet uit elkaar dreven. We aten een soepje en wat hapjes, kletsten wat bij en dronken wat bij het kampvuur. Daarvoor hadden zij een soort matje edelstaal dat op pootjes stond.

Handig. Toen op tijd naar bed.

Vrijdag 26 mei
Vrijdagochtend moest Sabine nog wat werken via de laptop. Wij zijn samen op de fiets naar de Edeka gegaan voor wat boodschappen. Na de lunch zijn we met z’n vieren zo’n 25 km. rondom de Werbellinsee gefietst. Zij op e-mountainbikes. Wij op onze trekkingbikes. Toch hadden wij wat minder behoefte aan rust dan zij. Wij houden van een eind fietsen en stoppen dan misschien om ergens wat te eten. Zij stopten op elk mooi plekje. Dat is ook prima natuurlijk. Wij pasten ons wel aan.

Het was een mooi rondje. Daarna hebben we een ijsje gehaald en die avond hadden we barbecue tussen tent en camper. Het is hier een gebied met veel bos in een licht glooiend landschap en het water van het meer is behoorlijk helder. Langs de oevers zie je soms vraatsporen van bevers.

Zaterdag 27 mei
Die ochtend hebben we als eerste de e-bike van Stefan achterop de auto gezet omdat hij een lekke band had. In het Cube centre iets verderop hebben ze er in nieuwe binnenband in gezet. Daarna hebben we een rondje gereden en aan het eind een visje gegeten. Bij de tent en camper ging de barbecue opnieuw aan. Daarna zwommen we nog even bij de steigers van de zeilclub.

Qua sfeer had dit terrein wel iets weg van Paviljoen Aan ’t Wiede in Wanneperveen, maar dan zonder restaurant.

Zondag 28 mei, eerste pinksterdag.
Deze dag hadden we twee Canadese kano’s gehuurd. De tocht naar een sluis en terug zou twee uur duren maar met een half uur waren we al bij het keerpunt. Op de heen- en terugweg zagen we een bever.

Daarna wilden zij op hun eigen manier relaxen. Wij wilden wat actievers doen en zijn samen nog een rondje op de fiets geweest. Eerst langs de kanoroute kijken of we de bever nog zagen maar helaas. Toen door, om de andere sluis heen en bovenlangs richting de Werbellinsee. Daar hebben we voor een tientje een waterfiets gehuurd voor een uur. Het was mooi weer en zeker 23 graden. Dus een eind het meer op varen, kleren uit en dan zwemmen en zonnen, eerst even in zwemkleding, daarna gewoon lekker zonder. Die laatste foto’s houden we mooi voor onszelf.

Onderweg op de fiets hadden we mensen met een Berlijns kenteken om tips voor Berlijn gevraagd en volgens hen konden we het best gratis parkeren bij Zweirad Stadler fietswinkel.

Terug op de camping maakten we Spätzle met kaas uit zakjes die we bij de Edeka hadden gehaald.

Maandag 29 mei, tweede pinksterdag
Deze ochtend waren Stefan en Sabine al op tijd de camper aan het inpakken. Zij moesten de volgende dag weer aan het werk. Naast ons was een openlucht kerkdienst bezig onder de Askanierturm. De muziek was best te doen. Nadat zij vertrokken, zijn wij naar Schiffshebewerke Niederfinow gereden. Het is een soort sluis waarbij de schepen in een soort badkuip omhoog of omlaag gaan.We liepen er goed 3 km.

Dit bericht op Instagram bekijken

Een bericht gedeeld door Hank Prinsen (@hanknl)

Omdat we redelijk dicht bij Polen zaten, zijn we daar ook maar even heen gereden. We keken er bij een heel grote adelaar die het afweren van een Duitse inval van 1000 jaar geleden herdacht.

We tankten voor € 1,48 maar helaas slechts 7,7 liter want we hadden op de heenweg al een keer getankt. Toen hadden we niet verwacht nog naar Polen te rijden. Daarna kwamen we op de Polenmarkt Hohenwutzen terecht. Het was een soort mix van de oude Brenner en Nuevo Laredo vol kraampjes en winkeltjes. Sigaretten, alcohol, kleding, seksshops, eetbaars, prullaria,…. Aafke kocht een leuk zomerjurkje en we aten er iets.

We hebben die nacht weer prima geslapen, alleen op ons veldje. Vandaag reed Mark trouwens de fietselfstedentocht. Fijn dat het blessureleed weer achter hem lijkt te liggen.

Dinsdag 30 mei
We stonden rustig op en reden na het ontbijt in zo’n drie kwartier naar Berlijn. We konden de auto makkelijk parkeren langs de straat bij Zweirad Stadler en fietsten met Google Maps richting de Brandenburger Tor. Fietsen in Berlijn gaat prima trouwens. We kwamen langs de tv toren en besloten eerst maar eens Berlijn van boven te zien. Online boeken op de mobiel bleek zo’n 4 euro per persoon goedkoper te zijn. We zagen dat bepaalde tijdsblokken al niet meer beschikbaar waren. De fietsen zetten we op slot en met een zwaar kettingslot aan elkaar vast.

We konden zo doorlopen de lift in. Boven had je rondom mooi uitzicht en voor de ramen stonden borden met foto’s en tekst. We schreven in een notitie op de mobiel op wat ons interessant leek. Weer beneden stond er al een rij voor de ingang. Dat hadden er dus mooi op tijd gedaan. We liepen eerst een rondje Alexanderplatz en stapten weer op de fiets. Bij de fietsverhuur onderaan de tv toren kregen we een kaartje van Berlijn waarmee we wat beter overzicht kregen.

Eerst maar eens koersen op de Brandenburger Tor. Op bovenstaande foto zie je die op de rand van het bos. Toen iemand met onze mobiel een foto van ons maakte, werd een figuur die verkleed op een kratje stond, kwaad. Hij kwam zelfs van het kratje af en zou de politie wel roepen want we mochten daar niet fietsen. Dat deden we ook niet dus we hebben ‘m lekker laten tieren. Ga daar dan niet zo irritant op de plek staan waar mensen graag foto’s maken. Mafklapper.

We wilden nu door de Tiergarten naar de overwinningszuil fietsen. Daar kon je met tunnels onder de drukke rotonde door om er omheen te lopen. Je kon er ook op maar ze accepteerden alleen maar cash. Jammer dan. Zo makkelijk als je in IJsland overal met de kaart betaalt, zo lastig blijkt dit in (oostelijk) Duitsland. Achteraf bezien hadden we nu beter naar de Gedächtniskirche kunnen fietsen maar we hadden de kaart van Berlijn nog niet zo goed in ons hoofd. Dus zagen we eerst nog in random order een Russisch momument waarbij ons niet duidelijk werd of onder het gazon gesneuvelden lagen, het holocaust monument, de Potsdammer Platz, de Reichstag, een stuk Muur met bezoekerscentrum over WWII, verschillende standbeelden, Checkpoint Charly en meer.

Tiergarten was een mooi groot park met onder andere een rustige Rosengarten, een stuk vol bloeiende rhododendron en grasveldjes waarop mensen lekker konden relaxen. In een hoek van zo’n veldje zagen we ook naaktrecreanten.

We aten een Berliner Currywurst met Pommes nadat we gevraagd hadden of we konden pinnen. In die omgeving hingen ook borden met naam en toedracht van mensen die hun vlucht over de muur niet overleefden. Best heftig. Toen wilden we richting de mooiste brug van Berlijn; de Oberbaumbrücke. Dat was een eindje uit de richting maar wel een mooi stukje fietsen zo.

Daar vlakbij stond ook een grote lengte Muur, vol beschilderd; de East Side Gallery.

Anke had ons een adres geappt zonder te vertellen wat dat was. We gingen een ingang te vroeg in, en kwamen bij allemaal hofjes vol winkeltjes. Later vonden we ook het straatje vol vlaggetjes en volgeplakte muren dat Anke bedoeld had. Toen wilden we als laatste nog de Gedächtniskirche zien. Dat was weer een eindje fietsen waarbij we o.a. langs de Zoo reden.

Omdat we weer naar de auto moesten navigeren en de mobiels aardig leeg waren, hebben we bij MacDonalds aan het plein een mikshake en McChicken-menuutje genomen terwijl de mobiels aan onze dubbele snellader hingen. Zo lukte het om de auto terug te vinden. In totaal fietsten we 50 kilometer.

Dit bericht op Instagram bekijken

Een bericht gedeeld door Hank Prinsen (@hanknl)

Op de terugweg bogen we bij Eichhorst nog even af naar de Edeka waar we nog wat flessen holunder (vlierbes) ranja scoorden, wat lekkers voor de terugweg in de auto, Nudossi; het lekkerdere Nutella en twee zakjes pasta plus een bak griesmeelpudding. Zo’n tien kilometer verder aten we even later de pasta en pudding bij onze tent. Toen we de afwas gingen doen en de mobiels aan de laders legden, nodigden Duitse mensen ons uit voor een worstje bij de barbecue. Zo konden we gezellig pratend wachten tot de mobiels weer goed vol waren. Toen maar snel naar bed.

Woensdag 31 mei
Ook nu werden we wakker van de vogeltjes. ’s Avonds hoor je op de camping eerst vogels, dan kikkers. Er zit een vogel bij met een heel aparte roep die we in de verste verte niet thuis kunnen brengen.

We gingen langzaam ontbijten en opruimen. Alles paste weer in de auto. We reden weer lekker relaxed en werden door Maps vanwege vertragingen iets omgeleid. We kwamen bij Nieuweschans de grens over. Op de heenweg was dat bij Zwartemeer. Thuis hebben we meteen de auto leeg gepakt en deze snel even gewassen. Door bos en stuifmeel zag die er niet uit. Ook de fietsen sopten we snel af en we konden de jacuzzi de wekelijkse beurt geven. Karina had ‘m al voor ons op 38 graden gezet. We draaiden twee wasjes en hingen die buiten aan de lijn. Het meeste campingspul staat alweer boven.

Het was een heerlijk uitje tussendoor naar een voor ons onbekend stuk Duitsland. We hadden er heerlijk weer bij: niet te warm en niet te koud en elke dag zon. Berlijn was super leuk en ook Polen kan worden aangevinkt. De tent beviel prima dus gaan we zeker weer vaker kamperen. Wie meer tijd wil doorbrengen in Berlijn, raden we www.doeninberlijn.nl aan. Jammer dat we Emma niet meer getroffen hebben.